Σοβαρές αντιδράσεις στην αύξηση των εισιτηρίων των αστικών λεωφορείων στο Ηράκλειο

Εκτύπωση
astiko-leoforeio

Σύσκεψη φορέων ενάντια στη νέα αύξηση των εισιτηρίων του αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, η ανοιχτή σύσκεψη φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών σχετικά με το θέμα της αύξησης της τιμής του εισιτηρίου του αστικού ΚΤΕΛ. Η σύσκεψη έγινε στην γεμάτη αίθουσα συνεδριάσεων του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και διοργανώθηκε μετά από κάλεσμα των Φοιτητικών Συλλόγων Ηρακλείου.

Στη σύσκεψη είχαν καλεστεί δεκάδες φορείς της πόλης, σωματεία, σύλλογοι εκπαιδευτικών και γονέων, πολιτιστικοί σύλλογοι, οι σύλλογοι “Ευ ΖΩ με τον καρκίνο” και ο σύλλογος ρευματοπαθών Κρήτης, η ΕΛΜΕ Ηρακλείου, τα ΚΑΠΗ του κέντρου, δημοτικές παρατάξεις. Αρκετοί φορείς είχαν δηλώσει αδυναμία για την συμμετοχή τους στη σύσκεψη λόγω ώρας και ημέρας, ωστόσο, όλοι παραδέχτηκαν τη σημασία της πρωτοβουλίας των φοιτητών και ζήτησαν να ενημερώνονται για τη συνέχιση της.

Στη σύσκεψη παρεβρέθηκαν ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων ΠΑΓΝΗ και πρόεδρος του συλλόγου τριτέκνων, ο αντιπρόεδρος και ο γραμματέας του ΕΚΗ, ο πρόεδρος του σωματείου επισκεπτών υγείας, ο πρόεδρος του σωματείου τυπογράφων – λιθογράφων, μέλη του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηρακλείου, μέλη του συλλόγου αδιόριστων εκπαιδευτικών, ο Κωστής Καμπιτάκης δημοτικός σύμβουλος Ηρακλείου με την “Ανθρώπινη Πόλη”, ο Γιώργος Βλοντάκης υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης με την κίνηση “Μία Κρήτη, Περιβάλλον, Άνθρωπος”, μέλη της ομάδας νέων εργαζομένων και ανέργων “Δικαίωμα”, μέλης της επιτροπής “ακρίβεια-στοπ” Ηρακλείου, μέλη της ομάδας Critical Mass και φυσικά δεκάδες φοιτητές από όλες τις σχολές της πόλης.

Το ζήτημα έθεσαν, εισηγητικά, μέλη των ΔΣ από τους συλλόγους φοιτητών Ιατρικής, Μαθηματικού και Επιστήμης Υπολογιστών. Τόνισαν ότι το θέμα των εισιτηρίων δεν αφορά μόνο τους φοιτητές αλλά όλη την κοινωνία του Ηρακλείου και συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες που πλήττονται ιδιαίτερα όπως οι μαθητές, οι άνεργοι, οι ηλικιωμένοι, οι ασθενείς, οι φτωχοί. Το θέμα των μεταφορών ειδικά σε μία περίοδο κρίσης θα έπρεπε να είναι δικαίωμα για όλους. Αναφέρθηκαν στοιχεία σχετικά με την αύξηση των εισιτηρίων η οποία είναι η δεύτερη μέσα σε δύο χρόνια και είναι της τάξης του 26-31% την ίδια στιγμή που μισθοί, συντάξεις μειώνονται δραματικά και το κόστος ζωής εκτοξεύεται.

Η τωρινή αύξηση έχει να κάνει με υπουργική απόφαση του Δεκέμβρη του 2010, η οποία λαμβάνει υπόψη τα νέα μέτρα που επιβάλλονται από το μνημόνιο και το πακέτο στήριξης και τις συνεπακόλουθες αυξήσεις σε ΦΠΑ και συντελεστή καυσίμων, τον Καλλικράτη σύμφωνα με τον οποίο οι δήμοι είναι υπεύθυνοι για την τιμή των εισιτηρίων του τοπικού ΚΤΕΛ καθώς και το γεγονός ότι δεν υπάρχει καθόλου χρηματοδότηση που να επιβαρύνει το κράτος. Επίσης, δίνει το δικαίωμα στη διοίκηση των ΚΤΕΛ Α.Ε. με απόφαση του ΔΣ και ανάλογα την κρίση του να δίνει κάρτες δωρεάν μετακίνησης σε συγκεκριμένες ομάδες για κοινωνικούς λόγους.

Από μόνο του αυτό καταδεικνύει τις ευθύνες που υπάρχουν τόσο στο υπουργείο μεταφορών και την κυβέρνηση όσο και στη διοίκηση του αστικού ΚΤΕΛ Α.Ε. και στο δήμο Ηρακλείου.

Εξ’ άλλου το θέμα δεν ανοίγει για πρώτη φορά αφού από το 2007 είχε ξανατεθεί με αφορμή το πρόγραμμα ΣΥΝ-Κοινωνία και την περιβαλλοντική και συγκοινωνιακή μελέτη. Τότε, είχε τεθεί ο στόχος της κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και της οικονομικής ανακούφισης των επιβατών ενώ προβλέπονταν δύο γραμμές mini bus με επιδοτούμενο εισιτήριο για το ιστορικό κέντρο της πόλης καθώς και δωρεάν δρομολόγια προς κάποιες κατευθύνσεις. Αν και το 2008 έγινε η συμφωνία αυτή μεταξύ δήμου Ηρακλείου και αστικού ΚΤΕΛ και παρά τις διαβεβαιώσεις και από τις δύο πλευρές όλα αυτά δεν έγιναν ποτέ και ξεχάστηκαν παρά τις διαμαρτυρίες δημοτικών συμβούλων και πολιτών.

Ακολούθησε πλούσια κουβέντα από τους παρευρισκόμενους. Όλοι αναγνώρισαν το πρόβλημα και αναδείχτηκε ιδιαίτερα η ανάγκη για δημόσιες συγκοινωνίες οι οποίες να μην έχουν σαν πρώτη προτεραιότητα το κέρδος αλλά τις ανάγκες της κοινωνίας. Συζητήθηκε επίσης η ανάγκη παρέμβασης σε τρία μέτωπα: κατ’ αρχάς στο μέτωπο της κυβέρνησης και του υπουργείου, στο μέτωπο του διευρυμένου δήμου Ηρακλείου και τελικά στη διοίκηση του αστικού ΚΤΕΛ Α.Ε. Τέλος, τονίστηκε ότι πρέπει να πλατύνει η πρωτοβουλία, περισσότεροι φορείς και πολίτες να συζητήσουν και να δράσουν.

Καταλήξαμε στο ότι δεν θα ανεχτούμε το νέο χαράτσι της κυβέρνησης, ότι το ΚΤΕΛ πρέπει να πάρει πίσω τις νέες αυξήσεις, ότι ο δήμος πρέπει επιτέλους να αναλάβει τις ευθύνες του και να ασκήσει κοινωνική πολιτική και ότι πρέπει να υπάρχουν δωρεάν ή μειωμένα εισιτήρια σε άνεργους, στους εργαζόμενους που πηγαίνουν και έρχονται στη δουλειά τους, στους φτωχούς, μικροσυναξιούχους, φοιτητές, μαθητές, ασθενείς.

Αποφασίστηκε να συγκροτηθεί συντονιστική επιτροπή από τους φορείς και να γίνει νέα συνάντηση μέχρι το τέλος του μήνα για πιο συγκεκριμένες αποφάσεις και δράσεις.

Η Συντονιστική Επιτροπή
Ηράκλειο, 21/01/2011