Πέμπτη, 2 Δεκεμβρίου 2021

Τελευταία Ενημέρωση12:46:26 PM GMT

Βρισκεσαι στη σελιδα: ΜΙΑ ΚΡΗΤΗ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ «Χωροταξικά σε όλη την Κρήτη»

«Χωροταξικά σε όλη την Κρήτη»

E-mail Εκτύπωση PDF
vlontakis

"Οι πολίτες που θα ψηφίσουν θα πρέπει να διαλέξουν ανάμεσα σε ένα παρελθόν φθαρμένων πολιτικών -πολιτικών με την έννοια των προσώπων αλλά και των πολιτικών που ακολουθήθηκαν- και σε μια δυνατότητα να επιλέξουν δυναμικά σχήματα, ενώσεις πολιτών, που έχουν προέλθει από τη βάση".

Με αυτά τα λόγια περιγράφει το στοίχημα των αυριανών αυτοδιοικητικών εκλογών ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Χανίων με τον συνδυασμό «Μία Κρήτη, Περιβάλλον - Άνθρωπος», Γιώργος Βλοντάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στα «Χ.Ν.».

Μεταξύ άλλων, ο κ. Βλοντάκης χαρακτήρισε «καραμπινάτο ελληνικό σκάνδαλο» την υπόθεση της μη έγκρισης του ΣΧΟΟΑΠ και της ΕΠΜ του Λαφονησίου, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για την εφαρμογή της μεθόδου παραχώρησης στον ΒΟΑΚ, υπογραμμίζοντας ότι σημασία έχει «με ποιους όρους γίνεται η σύμβαση», ενώ μιλώντας για το θέμα των ΑΠΕ τάχθηκε κατά της διασύνδεσης του συστήματος της Κρήτης με εκείνο της ηπειρωτικής Ελλάδας, σημειώνοντας ότι πρωτίστως θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην εξοικονόμηση ενέργειας.

- Οι επόμενες Περιφερειακές και Δημοτικές Αρχές θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, μεταξύ άλλων, τις περικοπές στους πόρους τους. Το ερώτημα που τίθεται είναι πώς θα καταφέρουν να αντισταθμίσουν αυτό τη μείωση;

Η Περιφέρεια θα έχει κάποιους πόρους. Οι πόροι αυτοί θα είναι από τη φορολογία. Από την άλλη θα έχει και πολλές αυξημένες δραστηριότητες. Δεν μπορεί κανείς να ξέρει πως ακριβώς θα είναι το τοπίο, όταν θα ξεκινήσει να δουλεύει η Περιφέρεια. Νομίζω, όμως, ότι η Περιφέρεια αξιοποιώντας τους πόρους που θα είναι δεδομένοι και ό,τι μπορεί να πάρει από τον εθνικό προϋπολογισμό και από ευρωπαϊκά προγράμματα, μπορεί να κάνει πολλά πράγματα ειδικά, αν γίνεται μια χρηστή διοίκηση, με ακεραιότητα και οικονομία. Όταν λέω διοίκηση, δεν εννοώ τα εντελώς γραφειοκρατικά. Όταν γίνονται διάφορα έργα, υπάρχουν τρόποι να γίνουν εξοικονομήσεις, που συνήθως, δεν τις παίρνουμε υπόψη. Ας πούμε για την ενέργεια στα δημόσια κτήρια γίνεται σπατάλη, η οποία μεταφράζεται και σε χρήμα. Ειδικά τα δημόσια κτήρια είναι συνήθως ενεργοβόρα, σπάταλα, χωρίς μονώσεις, με κλιματιστικά που δουλεύουν με ανοιχτά παράθυρα, καίνε πετρέλαιο, ενώ θα μπορούσαν να έχουν ηλιακούς συλλέκτες κ.λπ. Το ίδιο συμβαίνει με τα Νοσοκομεία, τα κολυμβητήρια κ.ά. Άρα υπάρχουν πολλά πεδία που μπορεί να γίνει εξοικονόμηση. Άλλο παράδειγμα είναι η διαχείριση των απορριμμάτων που μπορεί να γίνει εξοικονομώντας χρήματα. Αντί να δίνονται τεράστια ποσά σε αμφίβολης ικανότητας εγκαταστάσεις ή σε διαφημιστικά γραφεία, θα μπορούσε η Περιφέρεια να χρηματοδοτήσει δεκάδες ή εκατοντάδες εθελοντικές, περιβαλλοντικές ή πολιτιστικές οργανώσεις, Συλλόγους και με πολύ λιγότερα χρήματα να πάνε σπίτι - σπίτι να ενημερώσουν τους ανθρώπους για το πως να διαχωρίζουν τα απορρίμματα στην πηγή, πως να κάνουν κομποστοποίηση κ.λπ. Ειδικά στη διαχείριση των σκουπιδιών η βασικότερη επένδυση είναι στη συνείδηση του πολίτη και μετά έρχονται όλα τα άλλα.

- Για τον ΒΟΑΚ πιστεύετε ότι πρέπει να καταφύγουμε στη μέθοδο της παραχώρησης;

Μεγάλα δημόσια έργα μπορούν να γίνουν είτε από το δημόσιο είτε με διάφορες συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα. Υπάρχει μια εμπειρία στην Ελλάδα από τέτοιες συνεργασίες (σ.σ. με τον ιδιωτικό τομέα), η οποία δεν είναι και τόσο καλή. Γενικά να έχουμε υπόψη μας ότι, όταν γίνεται μια συνεργασία με μια ιδιωτική εταιρεία, έχουμε μια σύμβαση, η οποία φαίνεται ευνοϊκή για το δημόσιο, αλλά -από την άλλη μεριά- πληρώνουμε εμείς οι φορολογούμενοι τα έργα για δεκαετίες. Στην περίπτωση της Αττικής Οδού φαίνεται ότι έχουν γίνει τρομερά πράγματα. Άρα, λοιπόν, η άποψή μας είναι ότι πρέπει να αποφεύγουμε τέτοιες συνεργασίες αλλά όταν -σε κάποιες περιπτώσεις- φαίνεται ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή είναι σημαντικό η συγκεκριμένη σύμβαση που θα γίνει να είναι ευνοϊκή για το δημόσιο συμφέρον. Και να πούμε και κάτι άλλο: Μην ξεχνάμε ότι, όταν γίνονται δημόσια έργα, το δημόσιο αναθέτει επιμέρους εργασίες σε ιδιώτες εργολάβους. Δεν είναι, λοιπόν, τόσο απόλυτο το θέμα ιδιωτικού ή δημοσίου, αλλά με ποιους όρους γίνεται η σύμβαση. Εν κατακλείδι θα λέγαμε ότι θα πρέπει να βλέπουμε τα θέματα αυτά κατά περίπτωση.

- Για το ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Ιναχωρίου και την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη του Λαφονησίου τι θέση έχετε;

Η θέση μας γενικά είναι ότι πρέπει να γίνουν χωροταξικά σε όλη την Κρήτη. Αυτό είναι μια προτεραιότητα που βάζουμε -τις λεγόμενες άυλες υποδομές- διότι διαφορετικά θα υπάρχει ασυδοσία, ένα πεδίο τριβών και συγκρούσεων και ένα πεδίο ρουσφετιού και παρανομίας. Εκεί είναι και το θέμα γιατί δεν προωθούνται τα χωροταξικά. Καλύτερα, λοιπόν, ένα χωροταξικό που δεν είναι τέλειο παρά καθόλου χωροταξικό. Όσον αφορά το συγκεκριμένο χωροταξικό είναι ένα από τα καραμπινάτα ελληνικά σκάνδαλα. Έχουμε έναν περιφερειάρχη, ο οποίος έχει ταυτιστεί με συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα και αρνείται παρανόμως να προωθήσει ένα σχέδιο, το οποίο κατά γενική ομολογία, αναφέρομαι και στις ομάδες μελέτης και στην πρόσφατη απόφαση του ΤΕΕ, είναι τυπικά πάρα πολύ εντάξει. Μάλιστα αυτό που μας ενδιαφέρει εμάς που ασχολούμαστε με το περιβάλλον είναι ότι είναι και εναρμονισμένο με τις προτάσεις που κάνει η Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη. Η θέση μας, λοιπόν, είναι άμεση έγκριση.

- Πολλοί βλέπουν με μεγάλη καχυποψία τις προσπάθειες μεγάλων επιχειρήσεων να εισχωρήσουν στην Κρήτη επενδύοντας σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Εσείς πώς βλέπετε την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί;

Είναι πολύ σημαντικό για την Ελλάδα να προωθήσει τις ΑΠΕ που είναι φιλικές προς το περιβάλλον και που ως τώρα -με εξαίρεση την Κρήτη- ήταν πάρα πολύ χαμηλά στην προτεραιότητα των ελληνικών κυβερνήσεων. Μάλιστα αυτό είναι υποχρεωμένη να το κάνει από διεθνείς συμβάσεις. Η Ελλάδα είναι εξαρτημένη από το εισαγόμενο πετρέλαιο και νομίζω ότι παραπάνω από το 1/3 του δημόσιου χρέους αντιστοιχεί ακριβώς στο κόστος του εισαγόμενου πετρελαίου. Επίσης ο λιγνίτης, που είναι ντόπιος, είναι ένα καύσιμο εξαιρετικά ρυπογόνο και η εξόρυξή του δημιουργεί σεληνιακά τοπία και τρομερή περιβαλλοντική καταστροφή στην περιοχή της Κοζάνης, στη Μεγαλόπολη και αλλού. Επομένως, φαίνεται να υπάρχει μια διάθεση πολύ γρήγορης εισόδου τέτοιων μορφών ενέργειας αλλά αυτό δημιουργεί και προβλήματα και αντιθέσεις καθώς το τοπίο είναι ακόμα θολό. Αυτή τη στιγμή δηλαδή, η κυβέρνηση από τη μία μεριά προωθεί πάρα πολύ τις εγκαταστάσεις των φωτοβολταϊκών και των ανεμογεννητριών, προγράμματα για τις στέγες κ.λπ. και από την άλλη -όπως πάντα στην Ελλάδα- όταν κάνουμε κάτι με καθυστέρηση το κάνουμε με τσαπατσουλιά. Αυτή η εμμονή με το καινούργιο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε της κας Μπιρμπίλη μοιάζει με το ρητό που λέει «άντρα θέλω τώρα τόνε θέλω». Είναι προτιμότερο να έχουμε μια προσεχτική διείσδυση των ΑΠΕ παρά μια βιαστική, η οποία -ειδικά όταν είναι μεγάλης κλίμακας- μπορεί να δημιουργήσει πολύ έντονες συγκρούσεις και παρενέργειες. Αν δηλαδή εξαιρέσεις τα θέματα εξοικονόμησης και κάποια φωτοβολταϊκά στις στέγες, τα υπόλοιπα, ανεμογεννήτριες κ.λπ., μπορούν να δημιουργήσουν περιβαλλοντικά προβλήματα γιατί είναι κι αυτά μεγάλες εγκαταστάσεις. Αυτό που λέμε, λοιπόν, είναι ότι μπορεί να έχουν μια πολύ μεγάλη ωφέλεια αλλά και κάποιες παρενέργειες και θα πρέπει να το προσέξουμε αυτό γιατί εδώ έχουμε ένα τοπίο με μεγάλη βιοποικιλότητα.

Πρέπει να πούμε ακόμα ότι η Κρήτη είναι μη διασυνδεδεμένη και άρα βασίζεται στα εργοστάσια της ΔΕΗ. Με βάση αυτό το μοντέλο η ΔΕΗ δέχεται μια περιορισμένη διείσδυση των ΑΠΕ, η οποία αυτή τη στιγμή είναι γύρω στο 14 - 15% κυρίως λόγω των ανεμογεννητριών. Δεν ξέρω πόσο από το ποσοστό που απομένει έχει ήδη καλυφθεί από τις αιτήσεις που έχουν γίνει. Έχουν μπει εταιρείες που έχουν πάρει κάποιες άδειες για αιολικά πάρκα, έχουν μπει διάφοροι με φωτοβολταϊκά, που, επίσης, έχουν πάρει άδειες και γίνεται και μια προσπάθεια να μπουν σε σπίτια ιδιωτών, σε στέγες κ.λπ. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να εξαντληθεί πρώτα αυτό το ποσοστό -έτσι όπως είναι με τέτοιο τρόπο- ώστε να δούμε τις παρενέργειες αυτών των συστημάτων, τα προβλήματα και τα οφέλη και να γίνει μια δημόσια συζήτηση, να έχουμε συγκεκριμένα παραδείγματα και να δούμε πως προχωράμε παραπέρα. Γι’ αυτό είμαστε αντίθετοι με το θέμα της διασύνδεσης που έχει ανακοινωθεί και από ιδιώτες και από το κράτος, το οποίο βέβαια είναι αδύνατο να γίνει άμεσα και μπορεί να μην γίνει και ποτέ. Προτιμάμε να έχουμε αυτό τον περιορισμό, να το ρίξουμε στην εξοικονόμηση και να κάνουμε μια πολύ προσεχτική προώθηση αυτών των μορφών για να δούμε τα ελαττώματά τους παρά να πούμε ότι προχωράμε σε διασύνδεση που σημαίνει ότι αυτόματα δημιουργείται μια τάση να κάνουμε το νησί βιομηχανία μαζικής ενέργειας για να την πουλάμε. Το ίδιο συμβαίνει και στα νησιά του Αιγαίου, στα οποία έχουν πέσει πάνω με έναν πολύ επιθετικό τρόπο και αυτό δημιουργεί και μεγάλες κοινωνικές συγκρούσεις. Πιστεύω ότι τους επόμενους μήνες -και αυτό θα το στηρίξω- είναι να γίνουν αναλυτικές ημερίδες για τα σκουπίδια και το ενεργειακό για να ενημερωθεί ο κόσμος για τις οικονομικές παραμέτρους των θεμάτων και για όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά που επίσης δεν ξέρει.

- Το θέμα του Εφετείου διχάζει την Κρήτη. Πώς μπορεί να υπάρξει ισόρροπη ανάπτυξη στο νησί;

Η ισόρροπη ανάπτυξη θα εξασφαλιστεί πρώτα από όλα όταν αλλάξει η νοοτροπία και φύγουν από τη μέση διάφορα μικροσυμφεροντάκια που βολεύονται με αυτές τις αντιθέσεις. Όσον αφορά τις συγκρούσεις θέλω να πω ότι κάποια πράγματα έχουν υπερτονιστεί για λόγους συντεχνιακών συμφερόντων. Για το Εφετείο, δηλαδή, πρέπει να ξεκαθαριστεί ποιος είναι ο πυρήνας του προβλήματος και ποια είναι η «σάλτσα». Ένα μεγάλο μέρος του θέματος έχει να κάνει με την κόντρα ανάμεσα σε Ηρακλειώτες και Χανιώτες δικηγόρους για το πως θα μοιράσουν την πίτα της πελατείας. Αυτό δεν μας αφορά ως παράταξη. Ούτε μας αφορούν οι στείροι τοπικισμοί. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι αν υπάρχει ένας πυρήνας προβλήματος και αν κάποιοι από το Λασίθι ή από το Ηράκλειο όντως ταλαιπωρούνται για να πηγαινοέρχονται κάθε τόσο. Κατά τη γνώμη μας, λοιπόν, ναι, υπάρχει. Αυτό λοιπόν το σεβόμαστε, το θεωρούμε πρόβλημα και θα επιδιώξουμε να λυθεί. Αλλά το με ποια προτεραιότητα θα λυθεί θα το δούμε σε σύγκριση με άλλα αντίστοιχα αιτήματα με όλες τις περιοχές. Στα Χανιά έχουμε ένα αίτημα που εγώ το θεωρώ σοβαρότερο. Δηλαδή δεν έχουμε πλήρη Μονάδα Νεογνών και τα νεογνά φεύγουν και πεθαίνουν στον δρόμο. Υπάρχει επίσης αντίστοιχο παράδειγμα με τις υπηρεσίες του ΕΟΤ. Στο Ρέθυμνο υπάρχει πρόβλημα με το τεχνητό νεφρό. Έχουμε, λοιπόν, σοβαρότατα προβλήματα και όλα αυτά μία σωστή Περιφερειακή Διοίκηση θα πρέπει να τα καταγράψει, να τα αξιολογήσει και να αρχίσει να τα επιλύει με βάση τις προτεραιότητες που υπάρχουν. Χωρίς να είναι ένα πάρε δώσε. Πρέπει να είναι μια εντελώς διαφορετική λογική.

- Ο κόσμος που αύριο προσέρχεται στις κάλπες γιατί να στηρίξει τον συνδυασμό σας;

Για δύο λόγους. Ο πρώτος συμπληρώνει το θέμα του συγκρητισμού που θίξαμε στην προηγούμενη ερώτηση. Το σήμα της κίνησής μας είναι ένα μινωικό πήλινο αγαλματίδιο που δείχνει τέσσερις μορφές, τέσσερις ανθρώπους να χορεύουν έναν κυκλικό χορό πιασμένοι χέρι με χέρι. Αυτό συμβολίζει τον πανάρχαιο πολιτισμό της Κρήτης αλλά και τον συγκρητισμό, τη διάθεση συνεργασίας. Αυτό, λοιπόν, είναι το σήμα της κίνησης πολιτών «Μία Κρήτη - Περιβάλλον - Άνθρωπος» και το βάλαμε επίτηδες. Εκείνο που θα πρέπει να έχουν υπόψη τους οι πολίτες που θα ψηφίσουν είναι ότι θα πρέπει να διαλέξουν ανάμεσα σε ένα παρελθόν φθαρμένων πολιτικών, πολιτικών με την έννοια των προσώπων αλλά και των πολιτικών που ακολουθήθηκαν και σε μια δυνατότητα -για πρώτη φορά- να επιλέξουν δυναμικά σχήματα που είναι ενώσεις πολιτών που έχουν προέλθει από τη βάση όπως προήλθε και η δική μας στην Κρήτη. Αυτό ας το έχουν υπόψη τους όταν θα ψηφίζουν.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΛΟΝΤΑΚΗΣ - ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΕΚΛ. ΕΝ. ΧΑΝΙΩΝ
Δημοσιεύτηκε στα Χανιώτικα Νέα, 06.11.2010 (http://www.haniotika-nea.gr)